torstai 25. syyskuuta 2008

Nils Torvalds (RKP)

1. Jag bord invid Centralparken och sysslar dessutom på min fritid med att fotvandra - här eller i Lappland eller överhuvudtaget där jag kommer åt. Jag tror - och är också övertygad om - att vi behöver både våra stadsskogar och vår vackra natur.

Asun Keskuspuiston kupeessa ja harrastan muutenkin patikointia - täällä tai Lapissa tai missä nyt pääsen nauttimaan luonnosta. Me siis tarvitsemme kaupunkimetsiämme ja - ylipäänsä - luontoa.

2. Jag är beredd att stöda den här sortens initiaiv, men eftersom rådgivande folkomröstningar är bara just rådgivande behöver vi också en stark medborgarrörelse.

Olen valmis tukemaan tämänkaltaisia aloitteita, mutta tietoisena siitä että neuvoa-antavat kansanäänestykset ovat vaan neuvoa-antavia tarvitsemme ennen kaikkia voimakasta kansanliikettä.

3. Jag tror att ett av de grundläggande problemen just nu är att vår demokrati har blivit uttunnad. Mellanstegsförvaltningen har ingen demokrsatisk kontroll. Inte heller EU. Därför har jag också tidigare talat för att förstärka medborgarnas möjligheter att påverka utvecklingens riktning.

Uskon että eräs meidän perustavalaatuisista ongelmista on alati laimentuva demokratia. Keskiportaan hallinto on jo demokraattisen kontrollin ulkopuolella. Niin on myös EU. Olen siistä syystä jo aikaisemmin puhunut välttämättömyydesta vahvistaa kansalaisen mahdollisuuksia vaikuttaa kehityksen suuntaan.

Ei kommentteja: