tiistai 30. syyskuuta 2008

Christina Yrjölä-Lindgren (RKP)

1. JA, jag skulle försöka bevara våra skogar så mycket som möjligt. Jag tycker att det är viktigt att vi har natur coh naturskogar i Helsingfors, i närområdet. Vi kan inte bara ha några parker på lång avstånd från bostadsområden. Men det finns också vanskötta skogsområden som känns otrevliga och otrivsamma. Dessa kanske man kunde planera till bostäder. Jag är ingen vän av metropoltankarna.

2. KANSKE, en rådgivande folkomröstning är problematisk för den är faktiskt bara rådgivande och kan inte alltid anpassas till frågan. Man måste ha klara frågeställningar som är lätta att svara ja eller nej på, också det tredje alternativet. Vet ej/kanske måste finnas och röstningsprocenten ska också bli tillräckligt hög.

3. JA, i princip men jag hänvisar till mitt svar på fråga nr 2. Medborgarpåverkan kan också ske i samråd med våra stadsdelsföreningar. 5 procent/25 000 undertecknare är inte en omöjlighet för ett initiativ i en storstad men frågan måste vara aktuell och viktig för att få så många undertecknare. Bevarandet av vår skärgård är en sådan fråga, tror jag, Centralparken är en annan.

Ei kommentteja: